Odsúdení. Ikony väznice. Zločin a trest. Krížová cesta. Očistec.
Sloboda je všetkým. A predsa ničím, ak je iba prejavom svojvôle, potešenia a toho, čo človeka ťahá k zemi.
Sloboda nie je tam, ani inde. Nie je vonku, ani vo vnútri. Aj keď musí byť nepredstaviteľne ťažké žiť za fyzickými mrežami, v odlúčení od sveta a od toho, čo milujeme, pre dušu človeka musí byť oveľa ťažšie žiť v slobode, ktorá svoju moc zneužíva. Pretože práve tá ľudsky chápaná sloboda dáva priestor nielen úžasným skutkom a hodnotám, ale aj pýche, hlúposti, zločinom a bezpráviu. Pretože sloboda je dar, na ktorý striehne Knieža tohto sveta. Je daná každému, no len čo si myslíme, že ju vlastníme, uniká nám jej podstata. Čím viac ju chceme vlastniť, tým viac sme neslobodní. Nesloboda v slobode. Sloboda v odlúčení. Aj keď fotografie predstavujú ľudí, ktorí sa ako slobodní necítia, títo ľudia majú potenciál nájsť a precítiť vnútorný pocit slobody rovnako dobre v odlúčení ako „na slobode“. Tak či onak, skôr či neskôr, nájdenie skutočnej slobody sa nezaobíde bez istého duchovného odlúčenia od tohto sveta.
Práca Spis 44 evokuje imaginárnu zložku z väznice s číslom pripomínajúcim mreže. Chce byť zápisom pocitov odlúčenia odsúdených, ich túžob, ich sebareflexie. Fotografia sa stáva príležitosťou, ako môžem o odsúdených prejaviť záujem, ktorý má korene v mojom záujme o ľudí na okraji spoločnosti už od ranného detstva. Zvedavý a radostný záujem o druhého, ktorý možno dokáže ťahať z temnoty na svetlo, z nedôvery k dôvere, z beznádeje k nádeji. Z duchovného otroctva k vnútornému pocitu slobody, ktorú nám v pravom zmysle slova „slobody“ nikto nemôže vziať a ktorá, aj keď nie je často správne pochopená a realizovaná, má veľkú moc. Sloboda, ktorá neväzní, ale naozaj oslobodzuje. (Význam slobody a skúsenosti za mrežami je ukrytý pod kúskom papiera v úvode knihy, v odpovediach odsúdených na moje dve otázky. Tie zneli: Čo pre vás znamená sloboda? Čo vám dala skúsenosť vo väznici?) Táto skúsenosť mi dala istotu, že „oni“ nie sú horší ako „my“ a že „my“ nie sme lepší ako „oni“.
Na svete je príliš veľa zla na to, aby sa koncentrovalo vo väzniciach alebo aby sme naň vedeli ukázať prstom. Vzájomné obohacovanie sa a nachádzanie Boha sa môže rovnako dobre odohrávať aj za mrežami.
LJ
Lena Jakubčáková sa narodila v Košiciach v roku 1980. Pracuje na Katedre výtvarných umení a intermédií Fakulty umení Technickej univerzity v Košiciach.
Vyštudovala francúzsku filológiu (2004) literárnu vedu (2008) na Filozofickej fakulte Prešovskej univerzity v Prešove, ako aj fotografiu na Institute tvurčí fotografie Slezské univerzity v Opave (2010, 2014). Spolupracovala na medzinárodných fotografických projektoch ako napr. Second Cities (Košice – Marseille), Panel Story, Umelecké vzdelávanie vo väznici, In Living Memory, Pamäť na skle (Béla Petrik) či na projekte Antoine D´Agatu Odysseia na Slovensku a Ukrajine. Do francúzštiny preložila súčasnú slovenskú poéziu (ENTER+, 2012) a umeleckému prekladu zasvätila aj niekoľko štúdií. Je členkou združenia FotoART Centrum v Košiciach.
Jej najznámejšie série sú V odlúčení (2007-2010), Marseille (2010-2013) a Baba z lesa (2014), ocenená v súťaži Slovak Press Photo (1. miesto v kategórii Každodenný život, (2014) a finalistka súťaže Poznan Photo Diploma Award (2015). V roku 2016 sa jej maketa knihy V odlúčení/Spis 44 dostala medzi finalistov súťaží na knižných fotografických festivaloch Self Publish Riga a Dummy Award Kassel. Jej práce boli vystavené na Slovensku, v Česku, Slovinsku, Poľsku, Maďarsku, Nemecku, Francúzsku, Taliansku, Lotyšsku, Nórsku, Španielsku, Portugalsku, Chorvátsku, Číne a Írsku.
Lena Jakubčáková, born in Košice (Slovakia) in 1980, works at the Department of Visual Arts and Intermedia, Faculty of Arts, Technical University in Košice.
She graduated in French philology (2004), and finished her Ph. D. studies in literary criticism (2008), both at Faculty of Arts, University of Prešov, Slovakia. She also graduated at Institute of Creative Photography in Opava, the Czech Republic (2010, 2014). She participated in a number of international projects, namely Second Cities (Košice – Marseille), Panel Story, EduArt in prison project, In Living Memory, Memory on Glass (Béla Petrik) and in Antoine DʼAgata’s Odysseia project in Slovakia and Ukraine. She translated contemporary Slovak poetry to French (published in journal ENTER+, 2012) and wrote papers on literary translation. She is a member of Košice PhotoART Centre.
Her famous documentary projects include In Seclusion (2007 – 2010), Marseilles (2010 – 2013) and Granny from the Woods (2014), the latter awarded with the Slovak Press Photo Prize (1st place, Category Daily life, 2014) and finalist of Poznań Photo Diploma Award (2015). In 2016 her dummy book In Seclusion/File 44 was among finalists on the book photography festivals Self-Publish Riga and Dummy Award Kassel.
Her photographs were exhibited in Slovakia, the Czech Republic, Slovenia, Poland, Hungary, Germany, France, Italy, Latvia, Norway, Spain, Portugal, Croatia, China and Ireland.