Výstava diel svojrázneho predstaviteľa tzv. Košickej moderny, Ľudovita Felda vo Východoslovenskej galérii.
- Trvanie výstavy do 26.2.2017
- Návštevné hodiny 10:00 - 18:00
- Návštevné dni Ut - Ne
- Kurátori Monika Vanečková, Michal Štofa
Výstava diel svojrázneho predstaviteľa tzv. Košickej moderny, Ľudovita Felda vo Východoslovenskej galérii.
Výstava prezentuje dôležité momenty v dramatickom živote a diele jedného z najsvojráznejších predstaviteľov skupiny autorov obdobia, označovaného ako Košická moderna.
Ľudovít Feld je pre Košičanov povestný svojou vľúdnou priateľskou povahou a nadšením dôkladne kresliť, portrétovať a zaznamenávať košické zákutia, vidiecke scenérie, ale rovnako je známy ako pamätník holokaustu a Mengeleho maliar.
Výber diel predstavuje najrozsiahlejšiu a najobsiahlejšiu kolekciu Feldových diel zhromaždenú po dvadsiatich piatich rokoch od autorovej smrti. Výstava sa ho snaží predstaviť v inom svetle, než v akom bol vídaný doteraz, no zároveň mu neuprieť jeho virtuozitu.
Svojou neúnavnou činnosťou a chuťou i potrebou vzdelávať sa a tvoriť, spopularizoval a povýšil médium kresby či grafické techniky na úroveň maľby, v ktorej tak vynikali jeho známi súčasníci.
Vyše 100 prác, kresieb, grafík, akvarelov a olejomalieb zachytáva premeny jeho autorského rukopisu, od uvoľneného, no predsa len akademicky popisného, až po strohejší, no zároveň viac oduševnený, viditeľný hlavne v námetoch holokaustu.
Celé jeho dielo je poznačené akýmsi tvorivým zápalom a vyrovnávaním sa s celoživotným telesným postihom – nízkym vzrastom a takmer detským vzhľadom. Možno práve tento hendikep ho viedol k sústredenému pozorovaniu prostredia starého košického centra mesta s jeho pokojnými uličkami a malými remeselníckymi domami. Podobný záujem je možné nájsť aj v prácach s vidieckym alebo prírodným námetom alebo portrétnej tvorbe, ktorej sa venoval zrejme rovnako intenzívne.
Rozpoznateľne pokojnejšie a vyrovnanejšie diela predvojnových rokov vystriedali diela, ktoré autor vytvoril v päťdesiatych rokoch po návrate z koncentračného tábora v Osvienčime.
Po niekoľkoročnom období zmierovania sa so zážitkami väznenia a nútenej kresliarskej práce pre doktora Mengeleho, pre ktorého zaznamenával okrem pokusov na ľuďoch aj vojakov a hodnostárov SS v ich nažehlených uniformách, začal Feld popri iných témach spracovávať aj tému holokaustu.
V dielach ako Košické geto – Tehelňa, Pamiatka na Osvienčim alebo Otec a syn je možné pozorovať zmenu práce s ľudskou figúrou, ktorú štylizuje do takmer renesančne manieristických kompozícií (Pamiatka na Osvienčim)…Diela tejto série sú prevedené uhlíkom, rudkou alebo ceruzou. Sú temné, s dôkladne vypracovanými detailmi a tieňovaním, cieľavedome vystavanou kompozíciou, podtrhujúcou atmosféru príbehu.
Povojnové roky, plynúce v budovateľskom duchu velebenia jednoduchého človeka a jeho práce, ale aj výstavby sídlisk, ako nových centier mestského života, vytvorili námet pre mnohých umelcov. Feld spracúva motívy remeselníkov, baníkov, no hlavne kovoobrábačov v železiarňach, mnohé s jemu vlastným dobrosrdečným, niekedy možno až komickým výrazom v tvári.
Neskoršie práce môžeme charakterizovať „hľadaním“ strateného miesta a času. Feld znova mapuje staré košické centrum mesta, častokrát akoby aj s už neexistujúcou stafážou. V jeho pamäti ostali Košice nezmenené a také ich, zdá sa, videl aj pri tvorbe ostatných kresieb.
Výstava zahŕňa diela Ľudovíta Felda zo zbierok Východoslovenskej galérie, Východoslovenského múzea v Košiciach, Slovenskej národnej galérie, Múzea Vojtecha Löfflera, Technického múzea a Židovskej náboženskej obce v Košiciach, Šarišskej galérie v Prešove, Podunajského múzea v Komárne a diela z viacerých košických súkromných zbierok.
The exhibition presents important moments in the dramatic life and work of one of the most distinctive representatives of the authors of the period known as Košice modernism.
Ľudovít Feld is renowned among Košice residents for his affable, friendly nature and enthusiasm to draw conscientious portraits and record Košice’s corners, rural scenery, but it is also known as a recorder of the holocaust and as Mengele’s painter.
The selection of works represents the largest and most comprehensive collection of Feld’s works brought together twenty-five years after the author’s death. The exhibition seeks to present it in a different light than it has been seen so far, without denying his virtuosity. With his indefatigable activity and taste and the need to educate and form, he popularized and promoted the medium of drawing and graphic art to the level of painting, in which his well-known contemporaries excelled.
More than 100 works, drawings, prints, watercolours and oil paintings reflect the changes in the author’s style from loose yet only academically descriptive, to the blunt, yet more soulful, visible especially in the topics of the Holocaust.
His whole work is marked by a kind of creative zeal and coping with a lifelong physically handicap – he had a short stature and was almost babyish. Perhaps it was this handicap that led to the concentration on observing the environment of Košice’s old city centre with its peaceful streets and small craftsmen’s houses. A similar interest can also be found in his works on rural or natural topics or portrait painting, to which he probably devoted the same intensity.
The recognizably calmer and more balanced works of the pre-war years were replaced by works that the author created in the fifties after returning from the Auschwitz concentration camp.
After several periods of reconciliation with the experiences of imprisonment and forced drawing work for doctor Mengele, for whom he recorded human experiments as well as drawing soldiers and SS dignitaries in their starched uniforms, Feld began, among other issues, to address the topic of the Holocaust. In works such as the Košice ghetto – Brickyard, In Memoriam Auschwitz or Father and Son we can see the change in his work with the human figure, which he stylises to almost Renaissance mannerist compositions (In Memoriam, Auschwitz).
The works in this series are made in carbon, chalk or pencil. They are dark, with well-drawn details and shading, purposefully placed composition, evoking the atmosphere of the story.
The post-war years, resulting in the constructive spirit of praise for the common man and his work, as well as the construction of housing estates, as new centres of urban life, created a theme for many artists. Feld worked with the motifs of craftsmen, miners, but mainly metalworkers at the steelworks, many with his characteristic good-hearted, sometimes perhaps a comical expression on their faces.
Later work can be characterized by “finding” a lost place and time. Feld re-mapped the old Košice city centre, as well as the often already existent surrounding parts. In his mind Košice remained unchanged, as can be seen in the formation of other drawings.
The exhibition includes works from the collections of Ľudovít Feld from the East Slovak Gallery, East Slovak Museum in Košice, the Slovak National Gallery, the Vojtech Löffler Museum, the Technical Museum, the Jewish Parish of Košice, the Šariš gallery in Prešov, the Danube Museum in Komárno and works from several Košice private collections.
Použite nižšie uvedený formulár na kontaktovanie nás!